5 Výhod poslechu hudby pro plavce

Proč by plavci měli používat hudbu pro zlepšení svých výkonů? Od rychlejšího plavání, přes zvýšení motivace až po rychlejší regeneraci.

Skvělý playlist před tréninkem v posilovně je pro mnoho sportovců samozřejmostí. Nic vás nenabudí jako správná skladba a oblíbení interpreti. Ale co ve vodě? Mohou mít tyto výhody stejný efekt i při plavání? Odpověď zní: Ano!

Poslech hudby při plavání přináší mnoho výhod. Mezi ně patří zvýšení motivace a soustředění, vyšší rychlost plavání, odvedení pozornosti od únavy, zvýšení záběrové rychlosti, a dokonce urychlení regenerace.

V tomto článku se blíže podíváme na jednotlivé výhody, které vám může poslech hudby během plaveckého tréninku přinést. Pojďme se do toho ponořit!

Foto: Jack Spitser/Spitser Photography (převzato*)

1. Lepší plavecký výkon

Přejděme rovnou k hlavní výhodě poslechu hudby při plavání: správný seznam skladeb vám pomůže plavat rychleji. Podle studie publikované v časopise Journal of Strength Conditioning Research s názvem „Effects of Bone-Conducted Music on Swimming Performance“ poslech hudby během časových testů zvýšil rychlost plavání.

Studie se zúčastnila skupina 24 starších závodních plavců, kteří se účastnili testů na vzdálenost 50 m a 800 m s hudbou a bez ní. Při poslechu hudby dosahovali plavci v průměru o 0,32 s rychlejších časů na trati 50 m a o 6,32 s rychlejších časů na trati 800 m. Hudba pomáhá plavcům soustředit se a maximalizovat výkon v bazénu, což může vést k lepším časům.

2. Zvýšení motivace

Dlouhá řada studií prokázala motivační účinky hudby před a během cvičení. Prudký nárůst motivace a soustředění, když zazní oblíbená písnička, zná asi každý, kdo při cvičení poslouchá hudbu. V bazénu tomu není jinak. Poslech hudby při plavání může udržet motivaci, přehlušit rušivé vlivy, zlepšit náladu, dodat energii a zvýšit soustředění pro produktivnější trénink ve vodě.

3. Rozptýlení únavy

Správný seznam skladeb vám pomůže při plaveckém tréninku ještě více zabrat. Hudba odvádí pozornost od únavy a nepohodlí, odvádí pozornost od bolesti a umožňuje vám plavat dál. Podle metaanalýzy publikované v časopise International Review of Sport and Exercise Physiology hudba soustavně pomáhala snižovat vnímanou námahu během cvičení.

4. Urychlení zotavení

Hudba může pomoci i při následném zotavení a urychlit tak regeneraci. Studie zkoumala využití motivační hudby během fáze aktivní regenerace po šestiminutovém běhu s maximální intenzitou. Účastníci, kteří poslouchali motivační hudbu, udělali během 15 minut po intenzivním výkonu více kroků, což urychlilo odbourávání laktátu a snížilo pocit únavy. Relaxační hudba zpomalí tepovou frekvenci a urychlí regeneraci.

Závěrečné myšlenky

Každý závodní plavec má zkušenost s prvním rozplaváním na velkých plaveckých závodech, kdy se z reproduktorů v bazénu linou energické melodie, které vás nabudí do finálových závodů. Poslech hudby při plavání má své výhody, pokud to můžete zrealizovat. Ale jsou chvíle, kdy byste se měli opravdu plně soustředit na techniku a simulovat prostředí závodu.

Ale ve dnech, kdy potřebujete v bazénu trochu víc povzbudit, může správný playlist všechno změnit.

O autorovi:

Olivier Poirier-Leroy je bývalý plavec na národní úrovni, autor, trenér plavání a certifikovaný osobní trenér. Je autorem YourSwimBook, desetiměsíčního plaveckého deníku pro závodní plavce. Je také autorem nedávno vydané pracovní knihy mentálního tréninku pro závodní plavce Conquer the Pool, která poskytuje vše, co potřebují ke zdolání mentální stránky sportu.

Zdroje:

Převzato* z: POIRIER-LEROY, Olivier. 5 BENEFITS OF LISTENING TO MUSIC FOR SWIMMERS. Online. In: SWIM SWAM. 2024. Dostupné z: https://swimswam.com/benefits-of-music-for-swimmers/. [cit. 2024-05-23].

Osobní Zkušenosti

„Za dobu, co jsem strávil čas na bazénu, si nepamatuju chvíli, kdy jsem na nějakých závodech byl před závodem bez svých sluchátek. Hudba mi vždy pomáhala se soustředit na závod, na daný okamžik, zapomenout na věci okolo, nebo jen nevnímat připomínky soupeřů. Po přečtení článku si mnohem více uvědomuji, že můj výkon na tréninku ovlivňuje i samotná cesta na něj.“: MS

Máte svou osobní zkušenost s poslechem hudby na tréninku nebo závodech? Podělte se s námi.

Přejít nahoru